Jak powtórzyć słownictwo i gramatykę bez wcześniejszego przygotowywania zajęć?

maj 5, 2017 | Blog, Strefa lektora | 4 Komentarze

W tym artykule Lektorze, Nauczycielu dowiesz się jak praktycznie i kreatywnie możesz powtórzyć materiał leksykalny lub gramatyczny ze swoimi uczniami lub co możesz zrobić ciekawego i komunikacyjnego bez przygotowania jeśli dowiedziałeś się, że za chwilę masz zastępstwo w innej grupie

Jest to moje ulubione ćwiczenie. Dlaczego?

  • możesz je zastosować na zajęciach każdego języka obcego i na każdym poziomie
  • sprawdzi się w każdej grupie wiekowej
  • pobudza twoją kreatywność i kreatywność uczniów
  • nie wymaga wcześniejszego czasochłonnego przygotowania
  • potrzebujesz jedną czystą kartkę A4 i mazak dla każdego ucznia
  • wywołuje śmiech i radość
  • stymuluje uczniów do MÓWIENIA!!!
  • możesz je wykorzystać do powtórki z poprzedniej lekcji, poprzedniego miesiąca lub całego rozdziału
  • uratuje ci skórę w przypadku nagłego zastępstwa i da poczucie dobrze zagospodarowanych zajęć

Drogi lektorze, nauczycielu oto instrukcja działania:

1. Wybierz słowa, zwroty lub gramatykę, które chcesz powtórzyć ze swoimi uczniami i ułóż z nimi HISTORIĘ. Zapisz historię na kartce, PC lub w komórce w drodze do pracy lub tuż przed zastępstwem. Pamiętaj im historia będzie śmieszniejsza tym lepiej.

2. Przekaż swoim uczniom instrukcję w języku, który uczysz: “Drodzy uczniowie rozdam wam za chwilę kartki formatu A4 i będę powoli czytała historię. Waszym zadaniem jest słuchanie i szkicowanie na kartce A4 tego co słyszycie. Pamiętajcie, możecie tylko rysować nie wolno wam nic pisać! Zachowajcie swoje “dzieła” w tajemnicy. Nie pokazujcie obrazków uczniom siedzącym obok. Obrazek nie musi być piękny, ale powinien być szczegółowy!

3. Rozdaj uczniom czyste kartki A4 i upewnij się czy instrukcja została zrozumiana np. przez zadawanie pytań sprawdzających typu prawda/fałsz.

4. Czytaj powoli historię w takim tempie, aby uczniowie mogli swobodnie szkicować na kartkach A4 to co słyszą.

5. Gdy skończysz, a uczniowie siedzą w “podkowie”, poproś uczniów, aby przekazali swoje kartki A4 osobie siedzącej obok po lewej stronie lub jeśli pracujecie w innym układzie ławek poproś uczniów aby wymienili się obrazkiem z najbliższym uczniem, aby uniknąć bałaganu. Poproś uczniów, aby odwrócili kartkę obrazkiem do stołu i przyciągnij ich uwagę.

6. Przekaż uczniom drugą instrukcję: “Drodzy uczniowie odczytam teraz tę samą historię trochę szybciej. Waszym zadaniem, w trakcie mojego czytania, jest zapisywanie głównych słów kluczy, zwrotów na obrazku w odpowiednim miejscu. Pamiętajcie zapisujemy tylko poszczególne słowa lub zwroty a nie całe zdania!”.

7. Upewnij się czy twoja instrukcja została zrozumiana np.przez zadawanie szczegółowych pytań sprawdzających.

8. Przeczytaj na głos historię po raz drugi szybciej podkreślając głosem słowa i zwroty, które chcesz, aby uczniowie zanotowali na obrazkach.

9. Gdy skończysz poproś każdego z uczniów, aby przekazali swoją kartkę, tym razem obrazek z zanotowanymi słowami i zwrotami, innemu uczniowi jednym słowem uczniowie powinni się wymienić kartkami.

10. Przekaż teraz uczniom instrukcję: “Drodzy uczniowie patrząc na obrazki naszkicowane przez innych uczniów w parach odtwórzcie i opowiedzcie sobie wspólnie moją historię. Upewnijcie się, że wymieniliście w swoich opowiadaniach wszystkie zanotowane na kartce słowa i zwroty.

11. Bazując na obrazku i słowach uczniowie w każdym wieku i na każdym poziomie swobodnie opowiadają sobie historię stosując w mowie te słowa i zwroty, które chciałeś z nimi powtórzyć. A na zadanie domowe ………………….. ??

No właśnie co proponujesz na zadanie domowe?

Może masz pomysł na wariację tego ćwiczenia?

Jestem bardzo ciekawa czy spróbujesz zastosować je na swoich zajęciach?

Z góry dziękuję za każdy komentarz pod artykułem.

Autor: Iwona Wojsznis-Gruszka

Jeśli mój artykuł Was zainspirował, zapraszam na „metodyczne pogaduchy” pod adresem e-mail: iwona@satisfaction.com.pl.

[yuzo_related]