Jak mądrze podnieść uczniów z krzeseł ćwicząc czytanie ze zrozumieniem?

utworzone przez Maj 23, 2017Blog, Strefa lektora0 komentarzy

W tym artykule Lektorze, Nauczycielu dowiesz się jak mądrze i efektywnie możesz wykorzystać ruch na swoich zajęciach angielskiego lub każdego innego języka obcego czytając tekst ze zrozumieniem ze swoimi uczniami. Dowiesz się jak naturalnie podnieść twoich uczniów z krzeseł, bez względu na ich wiek, aby czytanie tekstu okazało się sprawnością ciekawą i przyjazną dla mózgu i ciała twojego kursanta.

Jest to moje ulubione ćwiczenie. Dlaczego?

  • możesz je zastosować na zajęciach każdego języka obcego i na każdym poziomie
  • sprawdzi się w każdej grupie wiekowej
  • twoi kinestetyczni uczniowie będą w siódmy niebie
  • przywołuje sytuacje z prawdziwego życia – uczeń zwiedzając muzeum, galerię sztuki, wernisaż, wystawę spaceruje i czyta teksty
  • umieszczone na ścianach, sztalugach, obrazach etc
  • pobudza autonomię ucznia – uczeń sam dokonuje wyboru jak długo czyta teksty i w jakiej kolejności, sam decyduje co chce
  • zapamiętać lub zanotować w czasie “wycieczki po galerii”
  • redukuje stres uczniów wynikający z różnego tempa czytania tekstów przez uczniów siedząc w ławce
  • rozwija i pobudza skojarzenia – uczeń kojarzy jaka informacja była gdzie na której kartce, na jakim kolorze
  • pokazuje uczniom inną ciekawą formy pracy z tekstem
  • wywołuje emocje takie jak zdziwienie, uśmiech zadowolenie etc
  • sprawdza się w mixed ability grupach
  • pobudza cyrkulację krwi w organizmie uczniów
  • nauczyciel może łatwo spersonalizować zadanie dla konkretnych uczniów

Oto instrukcja działania ćwiczenia o nazwie Walking Gallery:

1. Wydrukuj lub skseruj tekst.

2. Podziel go na paragrafy lub części.

3. Każdy paragraf naklej na kartkę formatu A4, najlepiej różnych kolorach.

4. Przymocuj kolorowe kartki A4 z tekstami na ścianach swoje klasy lub korytarza masą mocującą lub taśmą klejącą.

5. Przygotuj na małych kartkach konkretne zadania dotyczące rozwieszonego tekstu dla swoich uczniów. Przygotuj jedną kartkę z zadaniem lub zadaniami dla jednego ucznia np.

– Przeczytaj i zaznacz odpowiedź na twojej kartce prawda/ fałsz.

– Przeczytaj i odpowiedz na pytania na twojej kartce.

– Uszereguj w kolejności chronologicznej wydarzenia ze swojej kartki.

– Przymocuj definicje/ zwroty/ zdania etc., które otrzymałeś ode mnie na Post-It Notes do tekstów wiszących na ścianie.

6. Przekaż uczniom instrukcję ”Jestesmy w Galerii Sztuki, która zamyka się za 10 minut. Za chwilę każdy z Was otrzyma ode mnie kartkę z konkretnym zadaniem do wykonania. Waszym zadaniem jest spacerowanie i czytanie tekstów wiszących na ścianach po to aby wykonać zadanie z waszej kartki”. Pokaż uczniom tekst rozwieszone na kolorowych kartkach na ścianach oraz kartki z konkretnymi zadaniami dla uczniów.

7. Upewnij się czy uczniowie zrozumieli twoje polecenie przez:

– zadawanie pytań sprawdzających lub

– budowanie zdań typu prawda fałsz lub

– wybierz jednego ucznia i poproś o wytłumaczenie i pokazanie co będzie za chwilę robił

8. Rozdaj uczniom kartki z zadaniami. Ustaw alarm lub napisz na tablicy, o której kończy się zadanie czyli o której Galeria zostanie zamknięta.

9. Monitoruj pracę uczniów “spaceruj po galerii między nimi”, pomagaj słabszym uczniom, sprawdzaj czy twoją pomoc jest gdzieś potrzeba.

10. Rozmawiaj z uczniami, którzy już skończyli wcześniej lub zadaj im dodatkowe zadanie typu wypisania nowych zwrotów lub przygotowania pytań odnośnie tekstu dla pozostałych uczniów.

11. Po zakończonym czasie zbierzcie informacje wspólnie siedząc już w ławkach.

Co sądzisz o Walking Gallery? Czy spróbujesz zastosować je na swoich zajęciach?

Ja wykorzystuję powyższą technikę nie tylko na pracę z tekstem, ale także na Gramatykę i Słownictwo! Uwielbiam w ten sposób ćwiczyć mowę zależną, stronę bierną zdania warunkowe.

Jaki masz pomysł? Do czego konkretnego można jeszcze zastosować to ćwiczenie oprócz pracy z tekstem? Podziel się swoim pomysłem w komentarzu! Z góry dziękuję.

Autor: Iwona Wojsznis-Gruszka

Jeśli mój artykuł Was zainspirował, zapraszam na „metodyczne pogaduchy” pod adresem e-mail: iwona@satisfaction.com.pl.

[yuzo_related]