Jak mądrze podnieść uczniów z krzeseł ćwicząc czytanie ze zrozumieniem?

W tym artykule Lektorze, Nauczycielu dowiesz się jak mądrze i efektywnie możesz wykorzystać ruch na swoich zajęciach angielskiego lub każdego innego języka obcego czytając tekst ze zrozumieniem ze swoimi uczniami. Dowiesz się jak naturalnie podnieść twoich uczniów z krzeseł, bez względu na ich wiek, aby czytanie tekstu okazało się sprawnością ciekawą i przyjazną dla mózgu i ciała twojego kursanta.
Jest to moje ulubione ćwiczenie. Dlaczego?
- możesz je zastosować na zajęciach każdego języka obcego i na każdym poziomie
- sprawdzi się w każdej grupie wiekowej
- twoi kinestetyczni uczniowie będą w siódmy niebie
- przywołuje sytuacje z prawdziwego życia – uczeń zwiedzając muzeum, galerię sztuki, wernisaż, wystawę spaceruje i czyta teksty
- umieszczone na ścianach, sztalugach, obrazach etc
- pobudza autonomię ucznia – uczeń sam dokonuje wyboru jak długo czyta teksty i w jakiej kolejności, sam decyduje co chce
- zapamiętać lub zanotować w czasie “wycieczki po galerii”
- redukuje stres uczniów wynikający z różnego tempa czytania tekstów przez uczniów siedząc w ławce
- rozwija i pobudza skojarzenia – uczeń kojarzy jaka informacja była gdzie na której kartce, na jakim kolorze
- pokazuje uczniom inną ciekawą formy pracy z tekstem
- wywołuje emocje takie jak zdziwienie, uśmiech zadowolenie etc
- sprawdza się w mixed ability grupach
- pobudza cyrkulację krwi w organizmie uczniów
- nauczyciel może łatwo spersonalizować zadanie dla konkretnych uczniów
Oto instrukcja działania ćwiczenia o nazwie Walking Gallery:
1. Wydrukuj lub skseruj tekst.
2. Podziel go na paragrafy lub części.
3. Każdy paragraf naklej na kartkę formatu A4, najlepiej różnych kolorach.
4. Przymocuj kolorowe kartki A4 z tekstami na ścianach swoje klasy lub korytarza masą mocującą lub taśmą klejącą.
5. Przygotuj na małych kartkach konkretne zadania dotyczące rozwieszonego tekstu dla swoich uczniów. Przygotuj jedną kartkę z zadaniem lub zadaniami dla jednego ucznia np.
– Przeczytaj i zaznacz odpowiedź na twojej kartce prawda/ fałsz.
– Przeczytaj i odpowiedz na pytania na twojej kartce.
– Uszereguj w kolejności chronologicznej wydarzenia ze swojej kartki.
– Przymocuj definicje/ zwroty/ zdania etc., które otrzymałeś ode mnie na Post-It Notes do tekstów wiszących na ścianie.
6. Przekaż uczniom instrukcję ”Jestesmy w Galerii Sztuki, która zamyka się za 10 minut. Za chwilę każdy z Was otrzyma ode mnie kartkę z konkretnym zadaniem do wykonania. Waszym zadaniem jest spacerowanie i czytanie tekstów wiszących na ścianach po to aby wykonać zadanie z waszej kartki”. Pokaż uczniom tekst rozwieszone na kolorowych kartkach na ścianach oraz kartki z konkretnymi zadaniami dla uczniów.
7. Upewnij się czy uczniowie zrozumieli twoje polecenie przez:
– zadawanie pytań sprawdzających lub
– budowanie zdań typu prawda fałsz lub
– wybierz jednego ucznia i poproś o wytłumaczenie i pokazanie co będzie za chwilę robił
8. Rozdaj uczniom kartki z zadaniami. Ustaw alarm lub napisz na tablicy, o której kończy się zadanie czyli o której Galeria zostanie zamknięta.
9. Monitoruj pracę uczniów “spaceruj po galerii między nimi”, pomagaj słabszym uczniom, sprawdzaj czy twoją pomoc jest gdzieś potrzeba.
10. Rozmawiaj z uczniami, którzy już skończyli wcześniej lub zadaj im dodatkowe zadanie typu wypisania nowych zwrotów lub przygotowania pytań odnośnie tekstu dla pozostałych uczniów.
11. Po zakończonym czasie zbierzcie informacje wspólnie siedząc już w ławkach.
Co sądzisz o Walking Gallery? Czy spróbujesz zastosować je na swoich zajęciach?
Ja wykorzystuję powyższą technikę nie tylko na pracę z tekstem, ale także na Gramatykę i Słownictwo! Uwielbiam w ten sposób ćwiczyć mowę zależną, stronę bierną zdania warunkowe.
Jaki masz pomysł? Do czego konkretnego można jeszcze zastosować to ćwiczenie oprócz pracy z tekstem? Podziel się swoim pomysłem w komentarzu! Z góry dziękuję.
Autor: Iwona Wojsznis-Gruszka
Jeśli mój artykuł Was zainspirował, zapraszam na „metodyczne pogaduchy” pod adresem e-mail: iwona@satisfaction.com.pl.
[yuzo_related]